måndag 22 februari 2010

Grande Finale hos Stämpelstudion!!

Idag bjuder jag på många, härliga alster i Stämpelstudions blogg!! Varför? Jo därför att vi i DT-teamet gör våra sista inlägg i Stämpelstudio-bloggen denna veckan! En härlig DT-period har nu kommit till sitt slut, det har blivit många kort, LO:s och altrade alster, och tävlingar med underbara bidrag. Det har varit en underbar resa, jag har lärt mig en hel del. Dagens inlägg blev dock lite försenat, eftersom stora pojken har magsjuka idag, och kräver lite empati emellanåt.

Först ut kommer en söt liten LO, i formatet 6"x6". Har sett i en del bloggar att man haft små minigalgar som man hängt LO:n i. Såna har jag varit sugen på länge, men tänkt att man måste kunna göra dom själv?! Sagt och gjort, lite najtråd införskaffades, sen var det bara att bocka, böja och skapa!



Skar ett akvarellpapper i 6"x6" och ruggade kanterna med edge scrapern. Clearembossade med bubbelplast, och distressade med Tea dye, Vintage photo och Walnut stain. Fotot (dotterns lilla hand i makens stora...) slipade jag lite i kanterna med vanligt sandpapper, skar till brun cardstock bara några millimeter större. Sen skar jag till guldig kartong, och både det bruna och det guldiga slipades med sandpappret. Sen skar jag till en bit slät cardstock, körde den genom paper crimpern, och distressade lite runt kanterna. Under det sitter en bit wellpapp, målat med vit akrylfärg, slipat och sen distressat. Knöt en gammal återvunnen spets på sniskan runt kortet och gjorde en vanlig knut. Monterade en stor bit spets, även den gammal och återanvänd, på akvarellpappret, och sen på med fotot. Skapade ett härligt rött roshörn med de stora rosorna och utstansade gröna blad. Lite guldglitter på rosorna. Stämplade den söta babyn från Alota och färglade den i sepiatoner, monterad på 3D-kuddar passar den perfekt i det övre vänstra hörnet. Babyns och dockans hårrosetter fick också lite guldglitter på sig. På galgen fäste jag ihop två labels med naj-tråden emellan, och små guldiga hjärtbrads, skrev journalingen för hand direkt på. Monterade sen hela LO:n på ännu en vit, slipad bit wellpapp. Tog två av de underbara stora rosorna och vred de runt galgens övre del, och knöt sen en rosett med gammal spets under.


Härnäst kommer ett alster som man kan göra lite till vilket tillfälle som helst. Jag skaanvända den som en bildfolder, men man kan ju även använda den som en scrapbörs, eller vad som helst.



Stommen gjorde jag i starkt rosa cardstock, mattade med mönsterpapper Spring Burst. Skar till en gördel i cardstock, embossade med en spets-stämpel i vitt. Skar till en liten hälla som jag fäste med gulsiga hjärtbrads, och mattade med mönsterpappret. Stämplade Inkidos Ros på akvarellpapper och färglade med tombowpennor. I mitten har jag lagt glitterlim Frosted Lace, och runt om Rock Candy. Några utstansade grenar fick hänga med, och monterade sen alltsammans på gördeln.



Skar till bälgarna av vit cardstock, punchade ut rundlar av mönsterpappret som jag satte som flikar upptill. Nu är det enkelt att bläddra mig igenom mina favoritbilder! Man kan ha foton, stämpade bilder, stickers ja allt möjligt uppsorterat här i.

Nästa alster är min nya favorit - en lappgömma! Så enkel att göra, men så tacksam att ge bort. Den är fin att se på och samtidigt fyller den en funktion. Hur ofta letar man inte efter en papperslapp för att man ska skriva ner ett telefonnummer, ett snabbt meddelande eller bara ett litet kom-ihåg till sig själv?! Denna gömman är också lätt att ändra måtten på efter hur stora lappar man vill ha. Här har jag skurit till vanligt skrivarpapper i storleken 7,5x7,5 cm att fylla gömman med.




Själva gömman är gjord i det kraftiga pappret Celebrate från BG och grön cardstock. Lade guldig punchinella på locket, och en utklippt rundel med Grattis-stämpeln, embossad med Peeled paint och clearpulver. Några utstansade blad sitter instuckna under stämpeln.




Gjorde en enkel pennhållare av mönsterpappret, lät insidan vara enkel och stilren. Detta är en superbra present till männen, enkel, stilren, snygg och praktisk.

Åh vad jag älskar muffins!! Här kommer ett muffinskort gjort med Gurkiss mall, men jag har modifierat det lite. Klippte ut fler gräddiga "moln" och fäste ovanpå muffinsen, så att den blev lite mer utstående. Lade sen Glitter Stickles Frosted Lace runt kanterna. Klippte till ett körsbär i akvarellpapper, tryckte den mot VersaMark-dynan, och embossade med glittrigt rött pulver. Skar en gren av brun cardstock, som jag monterade genom att skära en liten skåra i körsbäret. Mönsterpappret skar jag sen ut dubbelt så att jag kunde limma ihop det till en ficka, körde det genom min paper crimper. Runt kanterna satte jag små, självhäftande halvpärlor från KaiserKraft. Stämplade med Grattis-stämpel i VersaMark och embossade med skimrande rosa pulver, klippte ut och distressade kanten med Tattered Rose. Monterade dit två mini-minirosor med blad, och krullade skaften.


Själva grädden på muffinsen kan man dra ut ur formen, och då finns gott om plats att skriva sin hälsning - den är nämligen dubbelvikt.


Till sist bjuder jag på en söt liten ask som är enkel att vika ihop. Jag har använt Inkidos ros att clearstämpla med, sen distressat med Worn lipstick runt kanterna. Det söta satinbandet med hjärtan på håller ihop asken. När jag knöt rosetten lät jag en återvunnen kulkedja följa med, på den har jag monterat små berlocker! Det är Inkidos Grattis-stämpel och Ros som jag stämplat på krympplast, färglagt med vanliga blyertsfärgpennor (som jag "lånat" ur sonens ritlåda) och sen värmt på så att de krympt ihop. De blev ju jättesöta!



Det blev ett inlägg fullt med inspiration till månadstävlingen!!! Om ni skyndar er på, så hinner ni fortfarande vara med, läs mer HÄR! Jag vill ha massor, massor och åter massor med bidrag i mailen!! Fyll min mailbox vet ja, proppa den full med era underbara härliga alter-alster! Frågor? Bara släng iväg ett mail (adressen finns i min vänstra sidebar), så svarar jag så fort jag kan, oftast inom 5-10 minuter dagtid.

Ha det gott!

4 kommentarer:

  1. Vilka härliga alster allihopa. Extra förtjust i en av dem dock - muffinskortet! Ha en härlig vecka! Kram, Lena

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar liten LO , du är så påhittig. Fint att hänga upp den på detta vis. Och allt annat du har hunnit med, alltid kul att hälsa på hos dej. Kram Gertrud

    SvaraRadera
  3. Grande är ordet!! Min favorit blev den näpna lilla LOn på galgen, ursött! Krympplast är ännu oprövat, måste absolut testas. Vilken idéspruta och flitig myra du är! Kram

    SvaraRadera
  4. Underbart vackra saker du får ihop. Jag måste nog börja försöka jag också men är lite för feg för att göra fel. Men jag måste våga. Inte vara feg. :)
    Du inspirerar mig i alla fall.

    Kram Kram

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du ville lämna några ord innan du går härifrån. Både ris och ros är välkommet! Saknar du något? Önska gärna, så ska vi se vad jag kan hitta på.

I'd be very happy if you left me a word or two before you leave. Feel free to suggest projects or idées on how to make the blog better.