onsdag 10 februari 2010

Muffinsrecept!

Nu äntligen kommer mitt utlovade muffinsrecept! Det finns redan beskrivningar på dessa läckra muffins där ute i cyberspace, men jag har inte hittat någon på svenska ännu, därför bestämde jag mig för att skriva en själv. Men det är alltså inte alls min idé, jag har enbart gjort en svensk översättning. Dock med egna foton och egen vinkling av de beskrivningar som finns att tillgå. Varning för många foton!!

Muffinsrecept
Börja med att klippa ut en cirkel som är ca 6" i diameter, i ett kraftpapper eller annat kraftigt papper. Markera en innercirkel som är 2".

Klipp in 16 jack in till den inre cirkeln med jämna mellanrum.

Lägg i styrolitbollen, och forma muffinsformen med hjälp av ett gummiband. Limma fast flikarna med smältlimspistol. Annat starkt papperslim, som torkar fort går också bra.

Skär till 2 st remsor med måtten 2" x 12" av mönsterpapper. Biga vid 1/2", 1", 1 1/2", 2", 2 1/2"  osv med 1/2" mellanrum hela remsan ut. Börja med rätsidan av pappret (den prickiga sidan).

Tips: Det enklaste sättet att biga eller skära vid 1/2" är att använda andra sidan på skärmaskinen, alltså att skära åt "fel" håll. De mått som är bra att använda åt fel håll är 1/4", 1/2" och 3/4". Bigar man åt rätt håll är det svårt att hålla pappret rakt, eftersom man har för lite yta att räta in pappret mot.

Vänd sedan pappret, och biga vid 1/4", 3/4", 1 1/4", 1 3/4" osv med 1/2" mellanrum hela remsan ut. Nu bigar vi på baksidan av pappret. På detta viset får vi en snygg accordian-bigning (dragspelsbigning), som gör det lätt att vecka remsan och slutresultatet blir perfekt. Gör likadant på båda remsorna.

Vecka sedan ihop båda remsorna i bigningarna.

Limma sedan ihop de båda remsorna så att de sitter ihop i en ring. Här använder jag Strong & Precise Glue från Scotch. Detta är muffinspappret.

Limma fast muffinspappret på formen.

Skär itu styrolitbollen, så att du får två halvor.

Se till att din tag, presentkort eller vad du nu ska använda, får plats i bollen. Montera 3D-kuddar runt tagen, du kan behöva mer än ett lager. Det beror på hur tjocka kuddar du har och på hur tjock din tag eller presentkort är.

Kontrollera att tagen glider lätt mellan bollhalvorna genom att lägga ihop dom. Tar det emot lite, kan du behöva ett lager till av häftkuddar. Montera ihop.
Limma fast styrolitbollen i formen, se till att inget lim hamnar på tagen.

Klipp till ett band som går 4 varv runt muffinsen, och rynka den genom att sy långa stygn med tunn sytråd i mitten av bandet. Dra ihop bandet så att det passar runt basen på muffinsen.

Limma fast bandet längst ner mot muffinspappret, se till att inget lim hamnar i tagens springa. Var också försiktig med limpistolen så den inte rör vid styrolitbollen, eftersom styroliten kan smälta.
Dags att börja dekorera! Här har jag monterat på ett lager minirosor, varje ros tillsammans med en liten blomma från ljusmanschetter.

Dags för nästa lager. Skär till två remsor 1" x 12" av cardstock, detta ska bli grädde.

Spraya dom med vatten så de blir blöta, jag valde att spraya med egengjord mist - vatten och perfect pearl. Tips: Använd ett teflonark avsett för bakning, de finns i de flesta matvaruaffärerna. Enkelt, billigt och smidigt, bara att skölja av sedan. Skrynkla ihop remsorna, och låt dom torka nästan helt.

Drapera dom sen runt muffinsen, jag tyckte det var enklast att använda mig av knappnålar för att få dom bra. Limma fast.

Fortsätt dekorera din muffins upp mot toppen, kom bara ihåg att prova att tagen går i utan problem emellanåt. Varje gång du vill drapera ett band, så ska det vara lika långt som fyra gånger runt muffinsen, för att det ska bli snyggt ihopvecklat.

Så här gör jag för att fästa minirosorna: jag knipsar av skaftet så att det är drygt 1 cm kvar, gör ett hål i styrolitbollen med ett hålverktyg - har du inget kan du använda en grov stoppnål istället. Lägger sen en liten smältlimsklick på skaftet, så att rosen säkert sitter kvar ordentligt, och sticker ner rosen i hålet.

Nu till toppen. Jag valde att ha en rad med riktigt små minirosor och knoppar, ett rosa band, sen satte jag tre stycken vita körsbärsblommor längst upp. Viktigt bara att se till att öppningen fortfarande är öppen och fungerar med tagen, så den inte fastnar.

Nu ska vi göra toppdekorationen, den som gör att man kan dra ut tagen. Jag har valt att göra en helt gen variant. Till det har jag använt en hattpinne en stor pärla, två pärlhattar, lite band och lim. Här valde jag att använda Glossy Accents. Det torkar ganska fort, och håller bra.

Jag har skurit till två tags i samma storlek. Sen bockar jag till min dekorerade hattpinne, så att den kan limmas fast mellan de två tagsen. Knyt en rosett precis mellan hattpinnen och tagen.

Sen limmar jag fast ett litet tårtpapper under muffinsen, och dekorerar med lite glitterlim. Jag valde också att stoppa in små rosknoppar i den nedersta rosringen, och några pärlemorfärgade knappnålar mellan pappersbandet och silverbandet.

Klart!! Lycka till med era egna bakverk, och säg gärna till när ni bloggat om dom, så kan jag komma och kika!! Jag vore ju glad om ni länkade hit med, när ni bloggar era bakverk.

13 kommentarer:

  1. Tack för en jättebra och tydlig beskrivning!
    Väldigt uppskattat med steg för steg-grejer! :-)

    SvaraRadera
  2. Jättegullig muffins!

    Vilket jobb....

    He he he - hur många dagar tog det med fotografering och allt!!!

    SvaraRadera
  3. Vilken bra beskrivning!
    Muffinsen är ju såååå söt!

    SvaraRadera
  4. TACK snälla för en bra och tydlig beskrivning. Ska meddela dej om jag lyckas få ihop en muffins, självklart :)
    Ha en bra torsdag.
    Kram, Britt-Inger

    SvaraRadera
  5. WOW Linda!!! Vilken fin muffins och en jätte bra beskrivning. Tack så mycket. Hoppas nu att du får en trevlig dag.
    Kram Karina

    SvaraRadera
  6. Det var en kalasbra tutorial du gjort, *gör vågen* :-D

    En helt underbar liten skapelse du gjort. Gilla otroligt mycke.

    Maria

    SvaraRadera
  7. Wow, vad häftig den var.
    En sådan vill jag göra någon gång =)

    SvaraRadera
  8. Men åhh *sitter o gapar* så enormt mycket snyggt du gör! Tror inte att jag hittat in till dig förut (skulle såklart ha lagt till din sida som en favorit länk då), men hittade hit genom ditt bloggodis. Vilken lycka, tänk va jag har missat! Har suttit o kollat tillbaka på dina tidigare inlägg. Du är en enorm inspirationskälla! Hit kommer jag tillbaka, ofta :D
    Stora kramar,
    Mli

    SvaraRadera
  9. OMG vilke smaskig muffins du har gjort... tack snälla för en superbra beskrivning, vill jättegärna försöka mig på en, självklart bjuder jag på en om jag lyckas :)

    SvaraRadera
  10. Hej Linda!
    Ja jag kanske redan har sagt att jag har gjort en sån här efter din mycket välgjorda beskrivning, det är ju snart ett år sedan, men nu finns det bildbevis: http://annelieskort.blogspot.com/2011/01/muffins.html
    Blev faktiskt lite sugen på att göra en till, det var ju väldigt kul...

    SvaraRadera
  11. Åh, sån söööööt liten muffins!!! Tack för en jättebra beskrivning, måste testa nån gång!
    Kram Susanne

    SvaraRadera