lördag 27 februari 2010

Välkommen till världen-present

I december blev jag moster för första gången, en liten kille som heter Anton. Min lillasyster och hennes sambo blev föräldrar för första gången. Naturligtvis har man presenter med sig när man ska träffa en bebis första gången, och det måste ju vara lite särskilt när det är ens egen systerson så klart!


Lille Anton har ju precis påbörjat sitt livs resa, och när man är på resa behöver man ju en resväska, eller hur?! Så jag har gjort honom en liten söt koffert som kan följa honom på hans väg... Jag har gjort den lite större än originalet, eftersom jag ville att vår (köpta) present skulle få plats i den. Stommen är gjord i brun cardstock, pappret hittade jag i min lokala bokhandel, sen har jag använt kraftpapper till detaljerna.

Skar till små rektanglar och rundade hörnen, som fäste för det vackra låset. Jag stansade ut en tag med mina Spellbinders Shapeabilities "Double ended tags", satte i små brads, och stansade ut bokstäverna med QK-tången och Metro. Handtagen har jag skurit till i kraftpapper, monterat med skruvbrads - förutom i en sida, där jag monterat en loop-brad som fäste för en adresstag. Hörnen är skapade med en cirkelpunch.


En kulkedja med adresstag... men eftersom han antagligen kommer att flytta många gånger innan han är stor, skrev jag istället en hälsning på adresstagen. Tagen och "It's a boy"-blomman är freebies hos Misscutiepie, klockan har jag köpt på SS, sen hänger där en lite söt nalle med - köpt i en sån där automat utanför mataffären ni vet.


Väskan öppen, med de söta kläderna som precis får plats. Vi valde att köpa kläder i just den storlek han har just nu, för storleken större kommer han att kunna ha i sommar..... och inga sommarkläder fanns att skåda i butiken när vi var där. Men så var det ju tänkt att vi skulle åkt förra lördagen med, ett förargligt snöoväder hindrade oss.


Ett kort med så klart. Samma papper som på kofferten, sen har jag lekt lite med gamla register. Maken har visst lärt sig, när det skulle rensas vid en kontorsflytt, såg han till att vara framme. "Hmmmm, gamla A5-register... det kan säkert frugan göra något med!" Så klart jag kan, blev ju jätteglad ju! Ja, han fick en extra puss för att han var så gullig och tänkte på mig! Skar till en skrivplatta i kraftpapper, ett bulligt skrivpapper, stämplat med lite text från Tingtura, sen en söt textruta från Misscutiepie igen. Har inte den fina diesen som skär ut skrivplattor, jag skar ju ut min på egen hand, så jag tog en "vanlig" pappersklämma och kläämde fast. För att den inte skulle stå ut så väldigt mycket, tog jag bort den bakre "bågen". Klippte ur en gren ur spillbitarna av mönsterpappret, och lade på Glossy på den för att stå ut lite mer. Allt monterat på en utriven bit registerblad, som jag distressat i kanterna. Stansade sen ut en tag med mina Spellbinders Shapeabilities "Double ended tags", satte i små brads, och skrev namnet med ett flockalfabet från Prima.

Insidan på kortet... gjorde en ficka av ett registerblad, som gömmer kvittot på kläderna - ifall hon vill byta till något annat, eller till större storlek. Stansade ut en cirkel med punchen, slog fast den i fickan med en öljett, så kan man sticka in locket bakom cirkeln - superenkel låsning! Klippte ut en gren till, och lade Glossy på. På motsatt sida har jag tagit registerblad A-C, rivit och distressat, och sen skrivit direkt på A-fliken. Namnet skrivet med stickersalfabet Jennie Bowlin. En utklippt gren även här...

Ha det gott, trevlig lördag!

14 kommentarer:

  1. Shit vad snyggt!!!
    Gillar precis allt med din väska.

    Hoppade bara in för att få lite inspiration (en kompis behöver ett kort idag), men inser att jag nog ska gå och lägga mig istället =)
    Med tanke på att ett ton snö har rasat ner från taket framför ingången så är det kanske lika bra det.....

    Du är grymt duktig, Linda!

    kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Oh, jag grinar nästan så fin denna koffert är!! Och vilken kärlek bakom....du är fantastisk Linda. Lycko lilla syrran som får ha dig som storasyster, om hon någon gång inte skulle vilja ha dig(kommer ALDRIG hända) men då adopterar jag dig mer än gärna!! thiiihi!!
    Ha en härlig dag kompis!
    Måste titta lite till!!
    kram Lina

    SvaraRadera
  3. Hej Linda!
    Åhhhh, säger jag. Vad fin den är och vilket arbete du lagt ner. Älskar alla dina detaljer, underbar!
    Ha en bra helg. Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Vilken helt underbar väska. Du har ingen mall eller så att gå efter. Mitt första barnbarn kommer ju om 5 veckor om han håller tiden. :)

    Kram Kram

    SvaraRadera
  5. Åh vad vackert!!!!

    Tävla om vackra ljuslyktor hos mig =)

    http://dendarelin.blogg.se/2010/february/lys-upp-vardagen.html

    SvaraRadera
  6. Så bra detta är, den är så häftig och vilka detaljer! Jag fattar inte hur du bär dig åt. Vilken inspiration. Kram Gertrud

    SvaraRadera
  7. Vilken trevlig väska, så kul att både få och ge bort! Snyggt!

    SvaraRadera
  8. Helt underbar väska! Du är ju född att pyssla. Tack för all inspiration.

    SvaraRadera
  9. Wow Linda! SUPERFIN present med massor av snygga detaljer till en lite gosse. Vad bortskämd han blir den lille prinsen, men det är ju så det skall vara. Underbar inspiration och så välarbetat att man baxnar. Kram på dig!

    SvaraRadera
  10. Wow! Vilken underbar present! Otroligt välarbetad!

    SvaraRadera
  11. Vilken urfin väska! Himla smart idé! =)
    kram kram!

    SvaraRadera
  12. Helt underbar väska , skulle väldigt gärna vilja ha en mall eller en hänvisning till sidan där du hittat iden, Så himla FIN !!!

    Kram Monica

    SvaraRadera
  13. Helt underbar väska!!!! Och present!
    Stor liftvarning på denna ;)

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du ville lämna några ord innan du går härifrån. Både ris och ros är välkommet! Saknar du något? Önska gärna, så ska vi se vad jag kan hitta på.

I'd be very happy if you left me a word or two before you leave. Feel free to suggest projects or idées on how to make the blog better.