lördag 17 juli 2010

Några nya alster... och dotterns första!!

Jag berättade ju igår kväll att jag fått fina papper av min söte, goe man.... Naturligtvis var jag ju tvungen att skapa första kortet av dom papprena till honom! Klockan var mycket, förbi 10-snåret, så det var ju lite bråttom om det skulle bli en överraskning... Därför fick det bli enkelt.


Eftersom älskade maken tycker mycket om grönt, letade jag reda på ett grönt papper... Stommen är ett milt grönt cardstock, skuret för att passa mönstret i papperet. Skrapade kanterna med edge scraper, lade glitterlim frosted lace och diamond runt den svarta rutan, och rock candy i den gröna swirlen under. Crackle accent på fjärilen i rutans vänsterhörn, men tyvärr syns inte det på fotot här. Skrev "love" med vita thickers med läderkänsla, lade highlight med svart penna. Grön pearl maker i hörnen, stansade ut tre fjärilar i den gröna cardstocken och lade vit pearl maker mellan vingarna på dom. Maken blev mycket glad... och jag är jättenöjd med tanke på att hela proceduren tog bara en timme!

När jag var ner till Nordiska Stämpel- & Scrapmässan i Borås i höstas med mina väninnor, så köpte jag en fågelholk att altra i Magnolias butik. Jag har fått en del hintar från min ena väninna om att jag inte gjort något åt den ännu, men nu så!! Nu är den klar!!


Sedd framifrån... Underbara Maja Design-papper, rosgrupp med pistiller från svärmors gamla gömmor. (Var från början gjorda till handgjorda blommor gjorda av nylontyg och ståltrådsstommar.) Fågeln är Tim Holtz nya die "Caged bird" - helt underbar!! Har stansat i kartong och målat med vit hobbyfärg, stansat en swirl runt kanterna. Stansade ut en fjäril med min nya stans med, och lät guld pearl maker få gestalta kroppen.


Sedd från sidan, här ser man tydligt att jag har monterat fågeln på "Mini card springs" som jag säljer i 4-pack i min säljblogg. Den ger inte bara dimension åt projektet utan även rörelse, eftersom fjädern svajar när man rör på holken. En blomgrupp på taket med en fjärilscharm, och spets runt takets kanter.


Sedd från andra sidan, fler Martha Stewart-fjärilar. Jaa, jag är nöjd! Vad säger du Nina?!?! ;-)

Så idag var min dotter lite tjurig på pappa sin, inget ovanligt här hemma. Jag brukar då ofta försöka locka med mitt pysselbord men det har inte gått hem tidigare. Idag dock, så lockade det! Då tänkte jag att hon ska verkligen få pyssla med, på riktigt! Letade reda på SS:s barnutmaning för juli månad. Där skulle man skapa ett kort med en sommarhälsning, och det skulle vara mycket blommor. Så jag lät Leia bläddra fram lite papper, letade reda på en färdigmålad och utklippt inkido nyponros som hon blev överlycklig över att få skapa med. Bläddrade fram mina paper frills och hon valde ut en, och valde även blått cardstock till att stansa ut blommor i. Så här blev alltså Leias livs första kort - 2 år 4 månader gammal!! (Nääääe då, mamma är inte ett dugg stolt!!! *visslar oskyldigt*)


Jag har skurit cardstock och mönsterpapper åt henne, men hon har helt valt papper själv. Hon var också mycket noga med vilka papper det skulle vara, och jag måste säga att jag tycker hon har matchat bra. Jag hjälpte henne att klippa lagom remsor av den dubbelhäftande tejepn och visade henne ungefär var de skulle sitta. Frillsen har jag applicerat lim på, likaså på blommorna och fjärilarna, men hon har monterat fast alltsammans själv! Papper, frills, stämpelmotivet, och de utstansade blommorna monterade hon själv! Vad säger ni som kan om balansen i kortet? Jag är inte bra på balans, men tycker att hon har lyckats bra här. Jag skrev "Glad sommar" åt henne, som hon fick montera på själv, och sen fick hon glitterlimmet. Tidigare har hon låtsats scrappa med mina glitterlim, fast då med korken på. Ni skulle sett hennes glädje nu i kväll, när hon såg mig skruva av korken till limmet!!!!! Hon var såååå lycklig över att få limma "på riktigt", hela hon fullkomligt lös av lycka!! De små silver"duttarna" under den blå fjärilen är hennes alldeles första försök, hon hade mycket svårt för att trycka och sikta samtidigt - så jag hjälpte henne trycka och hon siktade. Mäkta stolt över sig själv gick hon ut i köket till gästande farmor och farfar, och visade upp sitt fina kort, och som också var mottagare av kortet. Nu ska jag lämna in hennes fina kort till SS, och så önskar jag henne all lycka i utlottningen!





8 kommentarer:

  1. Oj, vad du har legat i!
    Gillar Marcus gåva, både maskulin och mjuk. Fågelholken blev ju supergullig! Snyggt med det ljuvt blå och mer rustika bruna i perfekt kontrast och harmoni.
    Fjärilarna piffar upp! Bra investering!
    Kul med den där spiralen du monterat fågeln på :-)

    Leia, så duktig! Förstår att hon tyckte det där var jättespeciellt att få göra med dig.

    SvaraRadera
  2. Åh vad härligt Linda att lilla dottern fick va med. Jättefint kort och förmodligen en till som kommer ha en dyr hobby vart efter ...hahaha..
    Ditt kort och fågelholk var jättefint.
    Vill passa på att säga grattis till dina vinster, jag suktade efter dom med. Du har en himla tur måste jag säga.
    Din man var snäll som köpte de vackra papperna till dig. Min man gillar också se mig nöjd.

    Massor av kramar från Marina

    SvaraRadera
  3. Åhh, vilken duktig dotter du har! Visst är det väll härligt när man ser hur de andaktsfullt skapar och tänker!
    Men så har hon också en mycket duktig mamma att brås på, du vet äpplet och trädet (och fågelholken *skratt*)?!?

    SvaraRadera
  4. Åååh vilka härliga alster allihopa!! Jisses vad din dotter är duktig! Brås på mamma kanske? =)

    SvaraRadera
  5. Fint kort och urgullig holk! VAd dottern din är duktig! Hon måste brås på mamma.

    Ha en bra vecka!
    kramis Pernilla

    SvaraRadera
  6. Äpplet faller inte långt ifrån trädet må jag säga! Jösses va duktig lilla Leija är, mor upp i dan!
    Fin fina priser du vunnit kära du och väldigt välförtjänt! You go girl! Härliga vackra alster sprutar det ur dig precis som vanligt...imponerad!!!!!
    Massa varma kramar Lina
    Önska lill tjejen lycka till från mig...hon blir tuff konkurrans för oss i framtiden!!!

    SvaraRadera
  7. Ritigt söt holk, en passande sommarbostad för en fin pippi.

    SvaraRadera
  8. Fina saker allt du visar, förstår att maken din blir glad för kortet, det skulle jag bli ;).

    Och det är så härligt att låta barn vara med och skapa, våra barn är ofta med frugan i scraprummet och pysslar.

    Tack för kommentaren om vad jag bör komplettera butiken med. Skulle du kunna precisera mer vad du menar med Tim Holzt, är det papper, dies eller allt möjligt?

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du ville lämna några ord innan du går härifrån. Både ris och ros är välkommet! Saknar du något? Önska gärna, så ska vi se vad jag kan hitta på.

I'd be very happy if you left me a word or two before you leave. Feel free to suggest projects or idées on how to make the blog better.