lördag 26 februari 2011

Hybrid / digiscrap

Jag har alltid beklagat mig över att jag inte kan digiscrappa.... Men faktiskt så går det, i alla fall lite grand. Det layoutprogram jag har (för mac) är ju inte optimalt att digiscrappa med, men det duger till hybridscrap i alla fall. (Hybridscrap = då man blandar digital scrapping med "vanlig"scrapping.) Jag har gjort fyra stycken olika alster att visa för er idag, där de alla har olika grad av hybrid över sig. Vi börjar med den enklaste hybriden:


Här har jag skrivit ut en änglabild från My Paper Love, från början är ängeln ett helt kort, men jag har valt att klippa ut ängeln innan utskrift. Rev kanterna, och byggde upp ett monokromatiskt kort.


 Det näst enklaste alstret är en tag utskriven från Madeleines Design. Här har jag valt att förstärka spetsen på bilden med riktig spets, sätta en lövpin sär det sitter en pin på tagen, och montera rosor intill lövet. Har sen duttat med pearlmaker sporadiskt på tagen.


Ett kort uppbyggt av olika element, en bakgrundsbild, staket, skylt, snäckor och så en polaroidram. Skrev ut hela montaget en gång, och själva polaroidramen tre gånger, och byggde ett 3D-kort av det. Monterade gamla boksidor på brun cardstock, och montaget sitter med distanstejp.


Här ser ni 3D-tekniken bättre, har monterade de olika lagren med distanskuddar så att det ska bygga lite på höjden.


Till sist en nästan hel digiscrappad LO. Valde ett samlat foto på mig och mina syskon från i somras och klippte ut mina syskon ett och ett. Valde ett gammalt brev som bakgrundspapper, lade en fin spets en bit nedanför hälften av LO:n. Monterade mina syskon i ramarna, lade dit två vykort och skrev sen ut alltsammans på skrivaren. Distressade kanterna, monterade på riktig spets och några blommor, en biljett på blomgruppen och halvpärlor i hörnen gör LO:n komplett. Detta var kul, så jag kommer nog att hybridscrappa fler gånger.

Tutorial - 3D-teknik


Så här har jag gjort kortet. (Ursäkta de riktigt dåliga bilderna, men det var vad jag hann med vid tillfället, jag var som vanligt ute i sista minuten.) Jag har skrivit ut bilden fyra gånger, och klippt bort olika mycket varje gång. Längst ner i vänstra hörnet ser ni bilden komplett, detta är det understa lagret. Till höger är bild nummer två, där har jag klippt bort det som är inuti ramen, plus lite av det papper som sticker ut nedanför ramen. Bild nummer tre är uppe i högra hörnet, ännu mer är bortklippt, och till sist bild fyra i det vänstra, övre hörnet - med bara det allra översta kvar. Tricket när man ska bygga 3D är att kolla vad som är längst bak i bilden, det skalar man av, och låter det som är längst fram i bilden komma sist högst upp. Man måste inte jobba med tre lager bara för att det heter 3D, men man måste ha minst tre lager i alla fall. Jag har här jobbat med fyra lager, tycker det ger mer effekt ju fler lager man tar.


För att de vita, klippta kanterna inte ska synas, färgar jag in dom lite lätt. Där det är papper distressar jag med old paper, och där det är annat material med vintage photo.


Sen monterar jag på distanskuddar och distanstejp. Kuddarna hittar man i de flesta scrapbutikerna, distanstejpen har jag köpt på Ica Maxi.


Så där, motivet är klart. Jag lade lite glossy accent på häftklamrarna sen, för att de skulle synas lite bättre, och lite crackle accent på "beach"-skylten.

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Men jösses så snyggt.Det är bara så bra!!!Och tack för din tutorial.
    Gillar din tag också.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Så snyggt! Gillar verkligen vintage-stilen. Den sista LO'n är superläcker. Var alldeles för länge sedan jag var inne hos dig - måste jag ändra på minsann :)

    SvaraRadera
  3. Jösses så snyggt detta var!!!
    Ha det så bra, kramar Melinda

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du ville lämna några ord innan du går härifrån. Både ris och ros är välkommet! Saknar du något? Önska gärna, så ska vi se vad jag kan hitta på.

I'd be very happy if you left me a word or two before you leave. Feel free to suggest projects or idées on how to make the blog better.