tisdag 1 mars 2011

Ny läkare, nya mediciner och nya diagnoser

De av er som är vän med mig på facebook har inte kunnat undgå att märka att de två senaste dygnen har varit extremt tuffa för mig! Min medicin tog slut, jag hade missat att kolla upp om jag hade recept eller inte, och eftersom jag var mitt i ett byte av vårdcentral fanns det ingen läkare som var villig att skriva ut recept. Men hur som helst, så fick jag en akuttid 17:15 i kväll, maken skyndade sig hem för att skjutsa mig, och han följde med in som extra minne. Vilken tur, för med hans hjälp fick jag fram allt jag behövde få fram, och kunde svara på läkarens frågor. När jag gick därifrån hade jag fått många svar på funderingar vi haft länge, ursäkter för läkarkåren - ja han skämdes för att vara en del av den, han tyckte jag blivit riktigt illa behandlad. Jag fick också diagnoserna IBS (irriterad tarm, följer kroniska värksjukdomar hack i häl) och EDS - Ehlers Danlos Syndrom (vilket innebär sjuklig överrörlighet). Så för att summera gick jag från en läkare som mycket motvilligt skrev ut lägsta dosen av korttidsverkande morfin, små paket mycket sällan, för att komma till en läkare som på stående fot skrev ut ett stort paket med hög dos långtidsverkande morfin - som jag försökt få utskrivet av min gamla läkare i flera år!!! Dessutom en annan typ av medicin som kan hjälpa mot mitt låga humör och samtidigt underlätta värken! Så varför bytte jag inte tidigare??? Jag vill rikta ett mycket stort tack till min kära vän Camilla (som har butiken designat) som rekommenderade Citykliniken till mig, och fick mig att våga byta vårdcentral!

Ett mycket stort tack till en annan kär vän med, Ciza (Pysseldags), som gjorde en liten kupp tillsammans med min man idag - då hon messade honom och informerade om att mina nya copics-pennor kommit! Så Marcus åkte tidigare från jobbet för att hämta upp pennorna, vilken lycka!!

Som om inte detta vore nog, så fick jag en kommentar här i bloggen i kväll....... en lite kryptisk sådan: "Undrar vem som vunnit smycket... /Maggan". Då visar det sig att jag har vunnit en utlottning, titta här!!


Ha nu en fortsatt trevlig kväll, kära bloggläsare, nu återgår jag till födelsedagskortet till vår stora tjej som fyller 3 år i morgon!!

13 kommentarer:

  1. åååh vilka härliga nyheter!! Och grattis till att ha fått en sån underbar läkare!! Jag håller på att byta vårdcentral & läkare just nu..pga samma anledning...*suck* men så skönt att höra att det gick bra för dig!! Och grattis till vinsten oxå!

    SvaraRadera
  2. Juste, glömde gratta din tjej på sin stora dag! Min tös fyller år samma dag...fast blir 10!

    SvaraRadera
  3. Jag är så glad att din dag blev så bra efter att ha börjat så dåligt.

    Det var jätteroligt att göra en liten kupp och överraska dig. Du behövde verkligen bli uppiggad.
    Hade inte han kunnat svänga förbi hade jag faktiskt tänkt åka förbi er och lämna dem efter vi hade stängt, för jag hade bestämt mig för att du skulle ha dem idag.

    Jag är så glad att din nya läkare är så bra. Jag hoppas det blir mycket bättre nu, så bra det bara går.

    Många kramar

    SvaraRadera
  4. Skönt för dig att det börjar lätta lite. Och grattis till vinsten!!!

    SvaraRadera
  5. Men vilken tur att du bytte vårdcentral. Det är skönt att få svar på frågorna man har såklart. Sen är alltid skönt när man blir tagen på allvar och trodd på för det blir man inte alltid inom sjukvården. Grattis till vinsten den var du värd!! Kram

    SvaraRadera
  6. Skönt att det ordnade sig med recept och att läkaren verkar vara bra. Och stort grattis till vinsten av det fina smycket! Ciza verkar vara en trevlig prick :) Alltid kul med små överraskningar.

    SvaraRadera
  7. Hej där!

    Så härligt att det kan komma en massa bra ur eländigt startläge!!!!
    Grattis till vinsten!
    Nu ska jag kolla vidare på allt fint du gjort =)

    Ha en bra helg // Monica

    SvaraRadera
  8. Hej Linda
    Jag besöker dig ofta men är usel på att kommentera, förlåt. Jag hittar alltid så mycket inspiration hos dig och det är härligt. Hoppas att du mår bättre snart. Jag har något till dig i min blogg.
    Ha det så bra//Petra

    SvaraRadera
  9. Hej vännen!
    Här har jag lyst med min frånvaro. Förlåt. Underbart att läsa att du tog mod till dej och förändrade din vårdsituation. Jag är så glad för din skull. Hoppas att du kan mildra värken och att du mår bättre.

    Du, jag har försökt på en ny ängel till dej. Har inte glömt, men det tar sån tid. Ska kolla upp det igen. Och vill du ha fler såna där askar som du ville altra? Den där du fick i julswappen med choklad.

    Jag har nåt till dej i min blogg.
    Stor bamsekram till dej från mej

    SvaraRadera
  10. Hej vännen!
    Här har jag lyst med min frånvaro. Förlåt. Underbart att läsa att du tog mod till dej och förändrade din vårdsituation. Jag är så glad för din skull. Hoppas att du kan mildra värken och att du mår bättre.

    Du, jag har försökt på en ny ängel till dej. Har inte glömt, men det tar sån tid. Ska kolla upp det igen. Och vill du ha fler såna där askar som du ville altra? Den där du fick i julswappen med choklad.

    Jag har nåt till dej i min blogg.
    Stor bamsekram till dej från mej

    SvaraRadera
  11. Vad bra att du fick rätt hjälp av en ny läkare och grattis till vinsten! =)
    Kram Elenor

    SvaraRadera
  12. EDS, minsann! Det har jag funderat på om jag har. IBS har jag ju med.

    I övrigt, grattis, grattis och grattis till de tre bra övriga sakerna :-)

    SvaraRadera
  13. Det är inte klokt att det ska vara sån skillnad beroende på vilken läkare man träffar! Vad skönt att du äntligen fått svar på dina frågor. Hoppas att den nya medicinen hjälper dig!

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du ville lämna några ord innan du går härifrån. Både ris och ros är välkommet! Saknar du något? Önska gärna, så ska vi se vad jag kan hitta på.

I'd be very happy if you left me a word or two before you leave. Feel free to suggest projects or idées on how to make the blog better.