tisdag 21 april 2009

Kommunionskort

Jag har nu slutfört och överlämnat min första stora beställning, det gällde 10 st inbjudningskort till en katolsk flickas första kommunion . Det var lite klurigt och krävde lite efterforskning, eftersom jag nte visste vad det betydde. Men efter mycket funderande, och lite informationsletande, så fick jag en tanke på hur de skulle se ut. Det har varit gupp på vägen, men jag hann precis färdigt till deadline, vilken var idag klockan 11.00. Det är nämligen min städerska som beställt dem, och hon var här idag mellan 9.00-11.00. Jag var nästan klar när hon kom, så sen kunde jag ta det lugnt. Eller nja, sen kunde jag tillåta mig att vara sjuk, för det är just vad jag är nu. Riktigt, riktigt förkyld med rivjärnshosta och enorm febervärk i hela kroppen. Men ingen feber enligt termometern, jag äter ju så mycket medicin på dagarna, att febern hålls nere automatiskt. Det har blivit en hel del sängliggande och soffliggande idag, och lika blir det i morgon, så jag missar min cirkel... Men de är så rutinerade tjejerna, att de klarar sig själva. Dock måste jag ju skjuta upp lottdragningen i mina två utmaningar till nästa onsdag. Jag har använt en vikning jag fullkomligt älskar, var jag hittade den först minns jag inte, det är ju många som jobbar med denna vikningen. Grunden är ett vitt cardstock, 12"x6". Därpå har jag sedan monterat mattor med mönstrat beige papper, vellum och ljust beige cardstock. Vellumet har jag klippt med mönstersax, lagt på Panduros 3D-lack, och strött glitter i det. Dekorationen är gjord med samma papper, dock utan vellumet. Stämpeln är köpt hos Stämpelboden, embossad för att min vattenfasta stämpeldyna var för dålig, och sedan färglagd med tombow-pennorna. Skylten har jag själv gjort i Pages (ordbehandlingsprogram för Mac, med en liten bildbehandlingsdel). Under dekorationen har jag fäst ett vitt band inköpt hos Scrapbutiken här i stan, där jag för övrigt handlat alla pappren, de bruna blommorna, de vita halvpärlorna och stämpeln inuti kortet. Minns inte tillverkare på något av det, tyvärr. Korset har inhandlats på Tradera, de vita blommorna inuti de bruna blommorna, och metallbradsen är ur min lilla scrapgömma. Sedan är det stämplat med en liten swirl från Tingtura. Längst upp i högra hörnet sitter tre stycken halvpärlor i vitt. Kortet uppvikt, kyrkstämpeln är stämplad genom att jag färgat in stämpeln med tombowpenna nr 942. Det beige designarket, med skrift på, och ett vanligt lite tjockare papper för beställaren att skriva på, och så swirlen runt om. Baksidan, där har jag svårt för att dekorera lite mer, tycker inte att jag får ihop något som passar. Sen var jag tvungen att göra den enkel på detta kortet, annars skulle jag inte fått något betalt för arbetet alls. Budgeten på dessa kort räckte bara till precis, jag hade redan innan sagt att de skulle kosta 30 kr styck, men egentligen borde jag ha tagit minst 35 kr, kanske tom 40 kr. Men det är lätt att vara efterklok, nu har jag lärt mig att inte skriva priset i sten förrän jag har idéen klar för mig. Och har man sagt ett pris, måste man ju stå för det. Därför fick den helt enkelt vara enkel nu. Jag har klippt ut rundlar (ååååååhh!!! vad jag vill ha olika cirkelpunchar!!!! jag hatar att försöka klippa rundlar, de blir aldrig riktigt bra...) i vellum, lagt på 3D-lack och glitter precis som på framsidan, bara utan mönstersax. Min handgjort-stämpel tyckte jag inte riktigt passade sig nu, eftersom den bara säger "Handgjort av Linda", men min underbara, välbesökta (i alla fall av mig!!)Mirabyll hjälpte mig att göra egna, personliga sigill, tack snälla rara du!! Ja, summa summarum, så är jag ganska nöjd med resultatet. Trist bara att jag skulle gå och bli sjuk mot slutet, det gjorde slutförandet så mycket jobbigare. Men nu är det gjort och levererat, och jag hoppas att alla som får inbjudningskorten tycker om dem. Innan städerskan gick fick jag ännu en beställning, på en minnesburk. Den ska jag visare lite senare, kanske i morgon. Tack för titten, lämna gärna en kommentar innan du går, så att jag vet att just du varit in till mig!

2 kommentarer:

  1. Hej kom in på din sida när jag sökte på olika kortvikningar, jättebra sida. Ha en bra helg MVH Jessica Sundberg

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du ville lämna några ord innan du går härifrån. Både ris och ros är välkommet! Saknar du något? Önska gärna, så ska vi se vad jag kan hitta på.

I'd be very happy if you left me a word or two before you leave. Feel free to suggest projects or idées on how to make the blog better.