torsdag 20 augusti 2009

Så här löste jag det... tjuvkik!

Ja, jag håller ju på med hemligheter, men den som varit inne på Svensk Scrapbooking-forumet nyligen, kan ju räkna ut på sina fem tår att jag håller på md någon sorts förvaring, som ska vara klar i kväll, och som jag var tvungen att ha ett lås till! (Hmmm, ja måste skriva liiiite kryptiskt, ifall mottagaren möjligtvis är inne och läser!!) Jag fick tips om snörlås och tryckknappar av Karin, sen kardborre eller magneter från min hemhjälp. Men det blev till slut en lösning som liknar tryckknapp, det var Karins idé som satte tanken i spinn. Jag hade kastat alla vassa delar till tryckknapparna, för jag tänkte att de skulle jag aldrig behöva mer. Pytt!! Jag ska aldrig mer kasta dom vassa piggarna!!! Nu stod jag här med massor med tryckknappar, men jag kunde inte få dit dem! Jag hade en påse med tryckknappar - trodde jag - som jag köpt för en herrans massa år sen, när jag sydde lite sporadiskt. Tog fram dom nu, det var ju vanliga knäpp-knappar, även om de var till jeans. Alltså, de ser ut som en tryckknapp, men är till för knapphål, såna som ofta sitter i gylfen på jeans. Aaaaaarrrrgg!!! Men, så skulle jag leta i mitt scrapskåp efter min stans fastener, och se om jag hade tillräckligt tjock och stadig papp, som ändå skulle gå att stansa i buggen. Då ser jag min plastmapp jag har som förvaring till mina peel-offs. Den har ju en "knapp-snodd"-lösning. Det gick upp ett ljus!!! Sååå skulle jag göra! Här är resultatet: Nu är "förvaringen" stängd...... Öppen... Nu tackar jag min lyckliga stjärna, som alltid har strippat gamla trasiga ryggsäckar på allsköns detaljer, snodden här kommer från en sån. Jag klippte av en lämplig bit, slog en knut, och smälte ihop ändarna med hjälp av tändstickor. Slog i en av jeansknapparna i överdelen, och gjorde hål i underdelen, satte dit en grommet - eller liknande, var med i överraskningspaketet från Mia, och trädde igenom min lilla ögla. En stoooor rekommendation bara! Bestäm hur ni ska göra "stängningen" INNAN ni monterar ihop alltsammans!!!!! Mycket, mycket pill senare, så sitter det på plats! Denna lilla anordning har tagit mig hela dagen!!!!! Nåja, nu har jag lärt mig misstagen den hårda vägen, och mina cirkeldeltagare lär sig av mina misstag! I kväll kan ni få se min tjuvkik från igår, ni vet det vattenskadade kortet!!! Och i morgon visar jag hemligheterna från idag! Ha det så bra, tack för titten!

4 kommentarer:

  1. Sååå smart lösning! Den idén tacckar man för.
    kram//mia

    SvaraRadera
  2. Spännande att se "hela bilden" sen vad det är för någonting! Men helt klart en smart låsanordning :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Trevlig blog du har :-)
    visst är det bra med "braoha" saker, vet ju aldrig då de kommer tillpass...

    SvaraRadera
  4. Oj - ska bli spännande att se vad det här är för något!

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du ville lämna några ord innan du går härifrån. Både ris och ros är välkommet! Saknar du något? Önska gärna, så ska vi se vad jag kan hitta på.

I'd be very happy if you left me a word or two before you leave. Feel free to suggest projects or idées on how to make the blog better.