måndag 26 oktober 2009

Hur fotar ni?

Ja, den frågan kommer från Jennie, så då tänkte jag visa hur jag fotar. Jag är ingen superduktig fotograf, inte superduktig redigerare heller..... Men så här gör jag i alla fall - och då är jag inte lika mycket beroende av hur vädret är ute. (Ute kan jag överhuvudtaget inte fota, lyckas inte alls med solljus och skuggor.) Jag använder makens systemdigitalkamera, med dess inbyggda blixt. Vi har visserligen en extra blixt, men jag har väl inte lärt mig hantera den antar jag... det blir inte bra när jag fotar alster i alla fall, blir alldeles för hårt, liksom.
Här fotar jag, i mitt kök, på köksbordet, med alstret vänt mot fönstret. Jag har två stycken tjocka, vita pappskivor, som blev över när vi skulle kasta tavelramar. (Tog ut litografierna, och så låg dessa bakom. Tror att det är såna här man gör passepartout av.) En lutar jag lite mot hushållspappret, den andra lägger jag kant i kant med den övre. Det är viktigt att i alla fall den man siktar på är fläckfri, den som står upp här är det. Jag tar ett foto på bara det vita arket som står upp, det är viktigt att det inte kommer med något annat än just bara vitt! Därav vikten av inga fläckar! Sen ställer jag in vitbalansen i kameran... Klickar in mig till vitbalans, väljer egen vitbalans, och väljer ovanstående foto som standard. Då har jag "lärt" kameran vad som är vitt! Fotona blir inte blåa, gula eller nåt annat i den stilen, utan nu är allt vitt verkligen vitt. Så tar jag foto på mitt alster, här har jag fotat mitt halloweenkort till Mixens tävling. Nu spelar det ingen roll om det kommer med "skräp" på sidorna, det klipper jag bara bort i iPhoto sen. Sen skär jag till fotot, rätar upp det om det behövs. Jag kan justera lite på färgton och temperatur också, och lägga på vissa specialeffekter med, men sen tar liksom iPhotos funktioner slut. Och jag och Photoshop går absolut inte ihop!!! Så jag får vackert acceptera att det inte går att experimentera mer i detta läget. Det hela blir ju krångligare med macintosh, program är ju inte direkt gratis... har ett engelskt Photoshop, och jag förstår det helt enkelt inte!! Och det går inte att byta språk! Nog kan jag gå och köpa mig ett, men jag tycker inte att det är värt det, helt enkelt. Så fina ramar runt foton, det får jag beundra hos andra! Nu är just detta fotot taget idag, för att visa hur jag fotar. Men vi kan ju jämföra det med det foto jag tog igår kväll runt 23-tiden - alltså totalt becksvart ute!!! Samma plats, samma ark bakom, samma inställningar i kameran... Fotot till vänster tog jag igår kväll, i nattsvart mörker (ja, ute i alla fall...). Fotot till höger tog jag nu på förmiddagen, i fullt dagsljus. (Anledningen till att de är olika stora är att jag fotat med olika långt avstånd kamera - alster.) Inte såååå stor skillnad tycker jag... vad tycker ni? Svårt att se förstås när det är ett i stort sett svart-vitt alster jag fotat, men jag tycker att det för det mesta är en försumbar skillnad. Speciellt om man är ute i sista minuten, som jag var igår! ;-) Berätta gärna hur NI fotar, även om ni inte skriver ett helt inlägg om det!!

 

3 kommentarer:

  1. Har en man som är lite av en hobbyfotograf och han skäller alltid på mig att jag inte lägger ner tillräckligt med tid på mina foton...när jag fottar mina alster alltså....
    Men jag brukar bara lägga dem på en ljus plats i huset....ibland uterummet, ibland köket...ibland orkar jag inte fixa för mkt utan fottar bara inne på kontoret.....
    Vi har en jättefin digital systemkamera med jag fattar knappt vad en bråkdel av knapparna är till för....så ja mest zoomar och klickar ;)
    Man kanske skulle skärpa sig?

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att det vänstra fotot blev bättre. Ofta är dagsljus knepigt att fota i, färgerna (om man inte har inställningar då :-) blir ljusare/plattare. Vår kamera har dock något problem, så den kräver mycket ljus alternativt blixt för att det inte ska bli suddigt och det är jättesynd.
    Det var ett bra tips om hur man vänjer kameran vid vitt!

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du ville lämna några ord innan du går härifrån. Både ris och ros är välkommet! Saknar du något? Önska gärna, så ska vi se vad jag kan hitta på.

I'd be very happy if you left me a word or two before you leave. Feel free to suggest projects or idées on how to make the blog better.