onsdag 24 mars 2010

Tutorial - BIA:n som kantstans


Jag har ju min Martha Stewart-stans som jag äääälskar!! Men jag vill så gärna ha fler, många fler. I söndags på LinköpingScrap stod jag läääänge och höll i en kantstans som gör kollegieblocksrivet, men jag lade tillbaka den. Vill nog ha MS scallop dot mera, tror jag...


Så idag slog det mig! Det går ju att göra en stansad kant med BIA:n! Testade... jo, det fungerade. Så här kommer en liten tutorial på hur du kan göra dig en egen kantstans... fast du måste ju då så klart ha en BIA först. (BIA = Bind It All)



1: Lägg i space bar i BIA:n, alternativt skär du bort en bit innan steg 2, då får du samma resultat. Stansa ut den längd du vill ha...


2: Klipp med sax ut A:n ur varje stansat hål... Om du inte har en space bar, skär du nu bort ungefär halva marginalen.


3: Dra med nageln eller liknande, så att flikarna som är kvar blir lite ruggade. Knöla gärna till dom lite försiktigt med, tanken är ju att det ska se ut som om det är slitet ur en spiralrygg... Klart!!

Detta kommer i alla fall att hjälpa mig, när jag ska göra mitt beställningsjobb "katt-minnesalbum". Ett långtidsprojekt, som du Mindi nu fick en liten tjuvkik i!

3 kommentarer:

  1. Jo en liten fråga från en envis "följare":

    Vid steg 2; vad klipper man ut A.n med? Jag har en rosa BIA men har aldrig sett att man kan klipa ut annat än fyrkantiga hål med den...

    Eller har jag fattat helt fel??

    La Vikinga

    SvaraRadera
  2. Tack för att du påpekade detta, jag har nu ändrat i texten. Man klipper ju ut med en sax, och jag klippte ut med en a-form bara för att det ska se rivet ut verkligen. När jag bara klippte rakt, såg det inte bra ut tyckte jag. Men man klipper ju så klart hur man vill...
    /ScrapLinda

    SvaraRadera
  3. tack för det jättebra tipset Linda!
    Kram Lene

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du ville lämna några ord innan du går härifrån. Både ris och ros är välkommet! Saknar du något? Önska gärna, så ska vi se vad jag kan hitta på.

I'd be very happy if you left me a word or two before you leave. Feel free to suggest projects or idées on how to make the blog better.