måndag 24 maj 2010

Kortkavalkad

Pga min dators strulande förra veckan så ligger jag lite efter med bloggandet. Sååå frustrerande, när maken inte kunde hitta något som var fel. Han såg själv hur extremt slö och långsam den var, och började söka fel... skivkontroll okej, minneskontroll okej.... ja allt var okej. Han ändrade INGENTING - ändå funkade den perfekt efter en halvtimme i hans händer! Han gjorde ju inte nåt!!! Det enda han gjorde var exakt de saker jag försökt göra hela veckan, surfa, kolla mail, gå in i fotoprogrammet osv osv. Och i början så var ju datorn mer än halvdöd, men han måste ha haft magiska händer som helade datorn enbart genom att lägga händerna på tangentbordet!! Så det var inte ens SBS alltså! (Skit Bakom Spakarna - en populär fras när en person påstår att saken är trasig och inte funkar, när det inte finns något fel på den)  Såååå frustrerande!! Men jag tror att det i mitt fall har att göra med fuktskadan som uppstod då jag välte ut kaffekoppen... jag får nog leva med att den fungerar sporadiskt ett tag, för att sen lägga av helt. Bara att börja spara till en ny, för det lär ju ta tid... den billigaste mac:en - som ändå har tillräcklig prestanda för det jag gör - ligger på ca 10 000 kr ny! Och ja, jag måste ha en mac!! Har man en gång valt mac, vill man inte byta, jag lovar!!! Det är precis som med Volvo och Saab! Många Saab-älskare är också mac-älskare, samma med Volvo och PC. Behöver jag säga att vi är Saab-frälsta i vår familj??? Men tyvärr kan vi ju inte ha Saab, då de inte gör en modell som är tillräckligt hög och stor för min rulle... :-( Men den dagen en sån kommer ut på den svenska marknaden, då är det vi som köper den ögonaböj, jag lovar!!! Nåja, spara till ny mac alltså... mycket mer användarvänlig än PC, kraschar inte alls som PC, hänger sig inte, får inga virus - varför? Jo, för att det inte lönar sig att skriva virus till macintosh, för få användare ännu... dessutom måste virusen skrivas om för att kunna slå ut macarna. Ett PC-virus kan alltså i princip aldrig skada en mac! För att inte prata om designen!!! Mac var först med att inse att dagens människor vill ha SNYGGA datorer! Mac var först med fönsterhantering, Microsoft bara efterapar med andra ord... Microsoft bygger in en massa buggar redan från början i de nya programvarorna - för att deras användare ska bli tvungna att köpa uppgraderingarna! Som också är fulla med - ja just det, buggar. Apple bjuder på sina uppdateringar... och lägger ut en ny när buggar blir kända. Behöver jag säga mer??? Men detta är ju inte en säljblogg för mac... *Märks inte alls att jag varit säljare tidigare, va? Bra!*

Börjar med att lägga ut det kort vår snälle, trevlige, snygge brevbärare fick för en tid sedan. Misstänker att jag har kläm på vilken dag han fyller år, men jag är bara 90% säker, så jag vågade inte skriva "Grattis på födelsedage". Istället tackade jag för hans engagemang, hans trevliga sätt och den service han gett oss i de 6 år vi bott här. Vi bor i lägenhet i bostadsrättsförening, där alla har ett brevinkast på dörren. Men eftersom jag är handikappad frågade vi om lov att sätta låda på väggen, och styrelsen sade ja. Jag pratade med Uffe och frågade om han tyckte det var okej och förklarade att jag inte kunde böja mig så bra ner till golvet för att ta upp posten. Han blev ju bara glad över att vi satte upp låda, blev ju enklare för honom, menade han på. Hela den veckan det tog innan vi fått upp lådan på väggen, lämnade han posten sittandes i inkastet, så jag skulle slippa böja mig!! Snacka om omtänksam människa! Sen vet jag ju inte om det underlättade för honom med vår låda, för nu bär han ut alla paket som går ner i lådan direkt, istället för att jag ska få en avi som alla andra här i området. Tyvärr går ju inte scrappapper ner i brevlådan, så de paketen måste jag ju fortfarande hämta, men de allra flesta går ner i lådan - vilket innebär mindre bök för mig!! *Tacksam!* Så han var värd ett kort, tyckte jag...


Gjorde ett enkelt kort med distressruta och lite strass, ett natursnöre knutet i ryggen. På insidan tackade jag honom för den proffsiga servicen han ger oss, alltid med ett leende på läpparna!


Nästa kort skickade jag med i mitt paket i swappen MHV april, inne på SS. (Månadens Hemliga Vän) Även här en enkel distressruta, de går ju så fort att göra! Skrev "mhv" med minialpha, natursnöre i ryggen - klart!


Detta kortet..... ja det är ju skrämmande, men jag minns inte till vem det gick!!! *Skäms!!* Var det månne vinnaren i min "Din måndag i bild"??? Jaja, distressruta, blomma uppbyggd av flera olika, strass-stenar och natursnöre.



Ett kuvertkort till en gammal granne... damen är över 80 år nu och bor i servicelägenhet, men för 14 år sen bodde vi grannar. Vi fick så bra kontakt, vi pratas fortfarande vid per telefon, fast då är det ju hon som ringer upp så klart! (Jag hatar, hatar, hatar att ringa, spelar ingen roll alls vem det är  - familj, vänner, mycndigheter - allt är lika jobbigt!!!) Hon fyllde år, och jag har alltid skickat henne handgjorda kort till födelsedag och jul. Här har jag doodlat stygn med svart penna och monterat underbara primablommor tillsammans med andra platta blommor över det underbart vackra gröna bandet som kortet stängs med.




Instickskortet höll jag enkelt, stansade ut bokstäver med QK Aquarius, doodlade med vit penna, och doodlade svarta stygn runt.



Sist ett kort jag gjorde till MHV maj på SS. Grön cardstock, grönt prickigt mönsterpapper som jag doodlat svarta streck på. Litet tårtpapper och bild jag skrev ut från nätet - dock retuscherade jag bort "happy birthday" först, och doodlade streck runt den med. Skrev "MHV" med minialphas...

Långt inlägg med många bilder... hoppas ni orkade ända hit. Senare i eftermiddag kommer denna veckans DT-alster, så kom gärna tillbaka!!


7 kommentarer:

  1. Klart att man orkade läsa ända hit! ;) Alltid lika frustrerande när grejer funkar när andra tar i dem. Men men huvudsaken är ju att din dator funkar ju!! Superfina kort och vilken klippa till brevbärare ni har!
    Ha en bra dag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Inga problem att ta sig hela vägen!! Jäkla skit me datorn... jag har inte lärt mig heller...det står en kopp kaffe brevid mig!!! Ohhhaaa!

    Vilken gullig postis ni har...det verkar vara ett trivsamt släkte!!! Vår postis som cyklar omkring här ropar alltid något glatt när hon ser en och har hon inte sett oss på ett tag frågar hon oroligt och undrar vart vi varit!!!
    Massa fint du gjort ....precis i vanlig ordning ,min vän!!
    Bommulls kram till dig
    Lina

    SvaraRadera
  3. hahaha....PC människa här och jag har med en man som har magiska händer....och fungerar de inte så köper vi nytt för vi e fullkomligt datanördar hela familjen. Då måste man ha vars en dessutom plus en laptop när man reser bort så man kan söka efter scrapaffärer om man är i ny stad..har shoppat runt i en del städer....ännu inte Linköping trots att jag bor så nära....men jag har sett dig i Norrköping...hihi...Snäll brevis, vår e också schysst, ringer på dörren om hon inte lyckas klämma ned en bok eller nåt.
    Du gör fina saker i alla fall....
    Kram från mig

    SvaraRadera
  4. Har en kompis som säger att om det fanns ett flygbolag som hette Windows så skulle han aldrig flyga med dem - de bara kraschar!

    Har hört flera Mac-användare vara lika sålda på sina Mac som du, så jag hade gärna köpt en istället för PC om det då inte vore för priset... synd att de ska vara så dyra...

    SvaraRadera
  5. Vilka fantastiska kort du gjort med distressrutor. Dom tilltalar mig jättemycket!

    SvaraRadera
  6. Hej. Du skriver att du doodlar kanterna ....hur gör man det? är det att rita på frihand?? /Marie

    SvaraRadera
  7. Hej Marie. Ja doodla betyder "rita på fri hand", så att rita ramar eller streck runt kanterna är alltså doodling. =)

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du ville lämna några ord innan du går härifrån. Både ris och ros är välkommet! Saknar du något? Önska gärna, så ska vi se vad jag kan hitta på.

I'd be very happy if you left me a word or two before you leave. Feel free to suggest projects or idées on how to make the blog better.