onsdag 19 maj 2010

Pysselstafett - Decoupage



Pysselstafetten har dragit igång!! Den började i måndags med ett armband hos Sagolikt och fortsätter här hos mig idag med decoupage. När jag började pyssla, så var det just med decoupage, jag tror att jag har ca 1500 unika servetter i min samling! Men så upptäckte jag scrapping, och sen dess har servetterna bara legat i sina lådor alldeles ensamma. Tills nu!


Jag har valt att göra en enkel tändsticksask utan alltför många krumbukter, håll till godo!

Materiallista:
Tändsticksask
Pappersservett
Decoupagelack
Vit/ljus färg
Pensel
Kniv/sax
Valfria dekorationer



Måla tändsticksasken med vit färg, spelar inte så stor roll vad för färg du använder, bara det blir ganska täckande. Jag har använt akrylfärg på tub. (Man kan behöva förbehandla ytan innan man målar om den är mycket blank genom att slipa med ett fint sandpapper, annars är det lätt att allt arbete bara flagar av vid användning.) Det är nödvändigt att ha en ljus bakgrund vid decoupage med servetter som jag gör här, för annars syns bakgrunden igenom och man ser inte motivet särskilt bra.


Välj ut den servett du ska använda, prova med att lägga på den så att du ser att motivet på servetten blir bra på asken.


Dela servetten - de allra flesta servetter har tre lager, vi ska bara använda det översta lagret där motivet finns. Är det svårt att få loss sista lagret kan man delvis sätta fast en liten tejpbit på baksidan och sen dra i tejpbiten. Då följer lagret enkelt med.


En servett med vit/ljus bakgrund behöver man inte konturklippa bort det man inte vill ha, det är mycket enklare att riva och kanten försvinner mer i arbetet när det är klart. Här använder jag hela servetten, så jag river bara bort guldkanten så den inte kommer med av misstag.


Lacka fast servetten på asken med decoupagelim ämnat för trä bla. Det fungerar bra med lack för glas eller porslin med, de är bara mycket dyrare. Det räcker med att lacka ovanpå servetten, på så vis ser man enkelt var man får motivet och kan lätt flytta på det innan man har på lacket. Dra med penseln från mitten och utåt hela tiden, för att minimera rynkor. Tänk på att vara lätt på handen och att inte ha för tjockt lack, för servetten går lätt sönder. Är lacket för tjockt fungerar det att blanda ut det med några vattendroppar - förutsatt att lacket är vattenbaserat förstås!


Lägg lack ända ut på kanterna, så att servetten är blöt även utanför asken. Då blir det enkelt att riva av överflödig servett.


När lacket torkat, skär du enkelt bort rester av servetten med skalpell, brytbladskniv eller liknande. Det går att klippa med, men det är svårare att komma ända intill kanten på arbetet då.


Dekorera efter tycke och smak, och efter vad du har hemma att tillgå.


Här har jag gjort en swirl med pearlmaker (flytande, pärlemorskimrande färg som blir som runda halvpärlor när de torkar) och sen dekorerat med en gardenia och några blad, som jag först dragit mot en silvrig stämpeldyna.

Decoupage går att utveckla i det oändliga nästan, och går att använda på i stort sett alla material. Lack kan man köpa i pysselaffärer, hos Panduro eller Slöjd-Detaljer och ibland har man tur och hittar billigt lack på Priso, Netto eller liknande. Lämna gärna en kommentar om du testar på detta, så att jag kan komma in och kika hos dig!!

Nästa tutorial i Pysselstafetten kommer på fredag den 21 maj hos  Elin som har bloggen Min vrå. Då blir det betong.

11 kommentarer:

  1. Så kul med decoupage! Har också gjort en del sådant. Tändsticksasken blev jättefin!

    SvaraRadera
  2. Ja, det där måste jag testa någon gång.
    Tack för bra, utförlig tutte :-)

    SvaraRadera
  3. Ohh va fint det blir... jag blir sugen på att testa decoupage :-)

    SvaraRadera
  4. Vilken fin tändsticks ask... kanske ska ta med lite deco prylar till landet.. och HOPPAS att man hinner med att pyssla när man är barnvakt åt grabbarnas kusiner (två killar det med) ;-)

    SvaraRadera
  5. Jo det ser ju riktigt enkelt ut som du har lagt upp det!

    Kanske man skulle ta och prova...

    Charlotta

    SvaraRadera
  6. Jättefint!!!! Har gjort en del ramar tidigare men nu var det länge sedan... Kanske man skulle återuppta den hobbyn åxå - har någon kartong med massa servetter ngn stans... hi hi

    SvaraRadera
  7. Ja decoupage gillar jag! Det är snabbt och enkelt. Superfin tändsticksask!
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
  8. Vilket roligt och fint pysseltips!
    Det måste jag prova nån gång!

    SvaraRadera
  9. Vad fin ask. Bra att ge bort i stället för en blomma. Kram Katarina

    SvaraRadera
  10. Les hele bloggen, ganske bra

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du ville lämna några ord innan du går härifrån. Både ris och ros är välkommet! Saknar du något? Önska gärna, så ska vi se vad jag kan hitta på.

I'd be very happy if you left me a word or two before you leave. Feel free to suggest projects or idées on how to make the blog better.