måndag 8 november 2010

Julkort i blåa toner

Hos Anonyme Scrappere skulle man denna gången göra ett julkort utan att använda färgen röd! Det kan kanske vara en utmaning för vissa, men jag scrappar gärna i brunt och blått, så det var inte så svårt.

Alster 30

Jag startade med en vit kortstomme i cardstock, där jag skurit ut ett fönster, som jag distressade blå på kanterna. Skar sen till ett härligt vinterpapper från Magnolia, så att det passade in runt fönstret. Även insidan och baksidan är klätt med detta mönsterpapper, så varenda liten bit blev använt. Jag målade sen den söta magnolian i blått med brunt hår, och färgen hon har på kinderna är orange, och inte rött! ;-) Några utstansade snöflingor med halvpärlor och glitterlim, God Jul embossat i silver, och lite glitterlim rock candy på flickans klänning och hårband.


Här är kortet på väg att öppnas... man ser effekten av fönstret, och att motivet ligger på insidan av kortet.


Insidan av kortet, en stor magnoliastämpel, som jag målat i gråskala - tack älskling för idéen!! - med enbart gult i fönstren på stugorna och i stjärnans sken på himlen. På granarna och på snön har jag lagt snöpenna som jag puffat upp med embossingpistolen, även gjort snöflingorna med snöpennan. (Papper och motiv är inte så här gult i verkligheten, det var svårt att fånga de rätterna färgerna i detta kortet.) Allt färglagt med copic ciao på 4cc-papper. Detta kortet var jättekul att göra, förhoppningsvis blir det fler såna. 

Hos Sir Stampalot Challenges var det "Christmas Traditions" denna månaden, så jag lämnar in ett blått julkort till dom.


Stommen är gråblått cardstock, två olika mönsterpapper, ett blått och ett grått, ordentligt ruggade i kanterna, distressade och glittrade. Sen en ljusblå matta och en vellumatta till motivet, en scrapbit av förra årets julpapper. Motivet har fått rejält med crackle paint på sig, och lite glitter längs kanterna. Ett vackert band knutet runt, även det med lite glitter runt om. Men sen räckte min glitterflaska bara till lite på blommorna, sen var den med tokslut! :-( (Diamond.) En underbar rosgrupp med blåa hydrangea och pärlfloss. Kortet är egentligen krispigare i färgerna, har inte lyckats charma kameran nog idag, så den gjorde inte riktigt som jag ville.

This is my card-contribution to Sir Stampalot Challenge this month, Christmas Traditions. A grey and blue christmas card, ready to sent to a family member. I've used layers of patterned paper and cardstock, crackle paint, ribbon, roses, hydrangeas and a lot of glitter. Actually, I've managed to empty three bottles of glitter stickles today! My favorite colors, so I've to buy new ones quite soon!

23 kommentarer:

  1. Underbara! Jag som vanligtvis inte gillar att göra kort blev plötsligt superinspierad att göra ett julkort i blått och vitt :-)
    KRAM!

    SvaraRadera
  2. This is sooooooooooo gorgeous, live the way the card opens to reveal the gorgeous scene.
    thanks for joining us in the Sir Stampalot Challenge, hugs chris xx

    SvaraRadera
  3. Så fint,,,så himlans fint!!!!
    Favoriten är så klart gråskalekortet, det är bara helt perfekt! Massa lycka till i tävlingarna!
    You truly deserve to win!

    SvaraRadera
  4. ljuvligt kort med lilla magnolia flickan.Kram..tyrasmatte.

    SvaraRadera
  5. Begge kortene var helt nydelige, kjempeflott på det øverste med Tilda i rammen. :)
    Takk for at du deltar hos AS.
    Klem, Anne.

    SvaraRadera
  6. Wow vilka helt underbara julkort!!!
    Ha en bra dag..

    SvaraRadera
  7. Hi again Linda

    Another stunning piece of work and really adorable card.

    Thank you for joining us at Stampalot challenges this month and good luck.

    B
    More Stampalot candy here

    SvaraRadera
  8. Så vackra julkort! jag gillar verkligen blå och bruna julkort och dina är otroligt fina.
    Kram

    SvaraRadera
  9. helt och hållet underbara! /Niwa

    SvaraRadera
  10. Ja, jag säger då det....
    Mycket snygga båda korten! Tack för ide'n hur man kan använda magnoliastämpeln med tjejen.
    Kram, Lena

    SvaraRadera
  11. You are a truly talented crafter, this is so beautiful!! Thanks for playing along at Sir Stampalot this month.
    Pinky

    SvaraRadera
  12. Nydelige blå julekort!!
    Så mange flotte detaljer, herlige farger!
    Flott effekt på det nederste, rundt kantene! Takk for tips ;)
    Takk for at du deltar hos AS!
    :D

    SvaraRadera
  13. Så utrolig vakre kort !! Fargene du har valgt var så lekre, og de hadde så vakre detaljer begge to... Kan ikke se meg mett på de !!

    SvaraRadera
  14. Helt underbara kort! Färgläggningen på första kortet är såååååå snyggt.

    Ha en trevlig helg!
    kramis Pernilla

    SvaraRadera
  15. This is a very beautiful traditional Christmas card. Thank you for entering it into the challenge at Sir Stampalot.
    Clare x

    SvaraRadera
  16. Det blåa översta kortet gillade jag verkligen, jättesnyggt!!

    SvaraRadera
  17. Cute Tilda face, Thanks for joining Sir Stampalot’s challenge with this great entry, good luck.
    Happy crafting
    Tracy x

    SvaraRadera
  18. Linda vad du kan!!! Jag blir helt mållös över dessa vackra julkort, de är som små konstverk...du är så otroligt duktig! Kram Plingan

    SvaraRadera
  19. Nyyyydelige kort, begge to!!!
    Og jeg likte blomsterklasen din på det siste kortet, og perlekjedet innimellom blomstene.... :)

    SvaraRadera
  20. Helt sanslöst fina kort! Det första är så otroligt snyggt att jag definitivt tänker försöka mig på något liknande! Tack för inspiration!
    /Pernilla

    SvaraRadera
  21. Another beautiful Christmas creation! Thanks for Sharing with us again at Sir Stampalot and good luck!

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du ville lämna några ord innan du går härifrån. Både ris och ros är välkommet! Saknar du något? Önska gärna, så ska vi se vad jag kan hitta på.

I'd be very happy if you left me a word or two before you leave. Feel free to suggest projects or idées on how to make the blog better.