lördag 1 januari 2011

Lite DT och annat nytt

DT-alster till BeWed i december, en ljushållare för batteridrivna värmeljus. Himla kul att göra, rekommenderas varmt. Här står det framför vår vackra julby som vi har i hallen. Sonen och jag slåss lite om hur den ska vara inställd..... sonen vill ha det så här, där fiberoptiken spelar alla möjliga olika färger i byn, medan jag hellre vill ha att den lyser mjukt gulvitt. Men det är vårt lilla spel varje jul, nu har den dock börjat låta nåt hemskt i sonens favoritläge, så det verkar som om den sjunger på sista versen.

Närbild på ljushållaren.

Så här ser min väggdekoration ut nu under julen... min son till höger med sin kompis visar hur stor den verkligen är, genom att sitta under den. Jag har limmat ihop en rundel av röda, små kulor och monterat den i mitten itället för miniros-rundeln. Efter jul kommer antingen minirosorna tillbaka, eller så gör jag ännu en ny rundel.

Julen firade vi hos mina svärföräldrar, men det hindrade ju så klart inte att jag scrappade! Här är det papper från julklappen från DT-kompisen Lina på Scrappa Loss, vitt cs, blandade bruna blommor, halvpärlor och sen är det skräp resten. Jo verkligen skräp! Den runda tagen är från dotterns kläder hon fick i julklapp, den vita runda knappen med guldstjärna på i blomgruppen satt fast på snöret som höll i tagen. Den stora fyrkantiga niten satt på ett gammalt skärp som svärmor länsat åt mig, de små runda metallnitarna som jag plattat till och använt i hörnen och i en blommitt, var baksidan av niten. Titeln "Crea Diem" (Skapa Dagen) är tillverkningsnamnet i namnremsan från ett mönsterpapper. Med detta kortet inspirerade jag till fredagsskissen på Scrappa Loss. Idag är det fredag igen, och det betyder ny skiss att inspireras av. Häng på, vettja!!

Jag var mycket sen med att altra framsidan på min kalender detta året, men nu var jag ute i riktigt god tid. Jag hade med mig min nya kalender upp till svärisarna, och den blev faktiskt också altrad. Jag hade minimalt med papper, decos och verktyg med mig, men det gick bra ändå. Här har jag använt spilbitar, halvpärlor, vitt och brunt papperssnöre och blommor jag fick av sonen i julklapp.

Det sista som jag har att bjuda på nu, innan det kommer nytt och fräscht scrap, är en av klapparna som min swapvän fick i Julswappen.

 Jag köpte förra året på mellandagsrean på Ikea, ett par underlägg i linne. Jag hade nog egentligen tänkt göra servettdecoupage på dom, men så blev det inte. Istället så blev de så här...

Jag har klippt till en lagom bit Sticky back canvas, som jag distressat med tea dye och vintage photo, stämplat med lite änglar, text och snöflingor i vintage photo. Sen stämplade jag ett hjärta i en röd färg, minns inte vilken, men nån av de mörkare röda distresserna. Rev sen bort några trådar runt om canvasen, så den blev lite spretig, och monterade sen på den på underläggen. För att de skulle sitta extra bra sydde jag ett varv på symaskinen med. Jag hoppas att min swapvän Petra tyckte om dom.

God fortsättning!!

7 kommentarer:

  1. :-D Du är ju flitigare än Tomten!
    Massa fint och påhittigt här!

    SvaraRadera
  2. wow vilken fin väggprydnad! God fortsättning på det nya året. Kram Sussilull

    SvaraRadera
  3. De där underläggen vart ju super snygga. vilken kul idé!

    SvaraRadera
  4. nu var det ett tag sedan jag besökte dig och alltid blir jag så glad när jag kommer in på din sida för du gör så mycket fint och ger så mycket inspiration.Har du någon mall på det batteridrivna kortet?

    SvaraRadera
  5. Hej,Linda!
    Gör en liten titt hos dig och får mycket sevärt att titta på.
    Fiffigt med tändsticksasken som julklapp,jättesnygg!
    Tack,för alla hälsningar hos mig.

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Åhh vad mycket fina saker du har gjort! =)
    Nu måste jag ställa en till fråga, finns det någon mall till ljushållaren för batteriljuset, funderat på att göra det till en kompis som födelsedagspresent! =)
    Kram Elenor

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du ville lämna några ord innan du går härifrån. Både ris och ros är välkommet! Saknar du något? Önska gärna, så ska vi se vad jag kan hitta på.

I'd be very happy if you left me a word or two before you leave. Feel free to suggest projects or idées on how to make the blog better.