onsdag 26 januari 2011

Mitt allra första steampunk-alster

Ja, eller det är så här jag har tolkat steampunk i alla fall. Det är min tur idag att ha ett tekniktips på Scrappa Loss, och jag har lekt lite med aluminiumtejp. För att se hur man gör, får ni kila in till SL-bloggen och kika!

Jag ska ju gästa på Skrotboken med i februari, så därför har jag ju börjat "hänga" en del på deras forum med. De kör i år med en Mini Art Journal 2011, där de varje vecka lägger ut ett nytt ord att inspireras av och scrappa. Vecka 1 var det "Fokus" vi skulle inspireras av, och det är just det ordet jag har jobbat med här. Att jag måste försöka hitta mitt fokus, och behålla det i sikte. Just själva journalingen bakom alstret har jag inte riktigt klar ännu, den kommer jag sedan att placera på baksidan. Den stora frågan är bara hur i hela fridens dar jag ska förvara 52 tags, om alla ska bli lika bulkiga som denna???


Jag stansade ut en tag med min nya Tim Holtz die "Tag & bookplates", så läcker och rolig att jobba med - dock mycket större än jag tänkt mig!! Men det blev ju super till min Art Journal då. Jag har stansat ut tagen i cardstock core'dination, alltså ett färgat cardstock med en kärna i annan färg. Embossade tagen i TH:s läckra embossingfolder med kugghjul, och sandpapprade  sen fram kärnan i cardstocket, så att mönstret syntes bra. Sen har jag lekt...... Rev TH:s papper, distressade med black soot, och monterade direkt på tagen. Stansade ut en sissix-fågel i chipboard, färgade in med crackle paint picket fence och monterade på. Under fågeln är en swirl monterad, utstansad och färgad med crackle paint fired brick, lade Glimmer glam chandelier på. Min aluminiumram, som jag färgat in med alcoincs, monterade på på en bit spillpapper med text på, lade i crackle accent, och monterade fast på tagen med skruvbrads. Skrev ut kugghjul som var en digifreebie, lacka deom med specialty glaze. Monterade på flera av TH:s underbara kugghjul, en nyckel med svärtat hampasnöre, mini paper clips, washers, och snaps. Monterade dit ett riktigt gångjärn, ett utstansat gångjärn i aluminiumtejp, en liten nyckel med charm, utskriven freebieswirl, stansade ut ordet "Fokus" med min dymoapparat och core'dinations. Hängde fast en swivel clasp med en philosophy tag, och en klocka jag gjort av TH-papper, fragments, game spinners och en snap.

Såå..... vad tycker ni? Har jag lyckats med mitt första steampunk-alster? Är det steampunk så det räcker?

8 kommentarer:

  1. Såååå läcker! Ser ut som om du haft kul när du gjort den :) Ser fram emot att få se fler tags, det är ett roligt format har jag upptäckt. Vet bara inte vad man ska göra med dem sen? Jag hänger dem här och där som prydnad, är de inte bulkiga så använder jag dem till bokmärken. Vad gör du med dina?

    SvaraRadera
  2. Jag tycker den är urläcker! Och det lilla jag kan om steampunk säger mig att den är fullkommligt lysande.

    SvaraRadera
  3. WOW!! Läcker är ju bara förnamnet!!
    Shajt så snyggt :D
    Kraamiz

    SvaraRadera
  4. Härligt att du hakar på utmaningen med Mini Art Journal. Förvaring ja. Det är ett mysterium. Jag gjorde en ask för ett tag sedan som jag tänkt ha mina kort (bas: spelkort) i, men inser att den är för liten. Så... en låda av en lagom stor modell tror jag på. Eller något annat - som en Altered book med hemliga fack i...

    Å va härligt med tejpen där. Jag har inte provat just sådan variant, men andra varianter. Känns som om det går att leka hur länge som helst med dem. Struktur, skiftningar och ja... detaljer. Läckert.

    Steampunk är lurigt. Det tolkas så olika av alla har jag noterat. Jag har inte gett mig i kast med det än för ja, börjar jag med det ska det vara rejält. Det vet jag. Det kräver tid och då måste den finnas. Men ja, jag ska ge mig i kast med det jag med har jag bestämt. Om inte annat har jag en pic, dvs särbo, som är väldigt insatt i begreppet och han har peppat mig... :)

    SvaraRadera
  5. Stum av beundran!!!! det säger mer än en vanlig fras.

    Kram Marina

    SvaraRadera
  6. Jag kollade igenom alla inkomna kort nu för Mini Art Journal. Din länk hit är trasig så vi hittar inte hit... :)

    SvaraRadera
  7. Denna tag är så jävla snygg rent ut sagt! Riktigt steampunkig, bra jobbat!! Kram

    SvaraRadera

Jag skulle bli så glad om du ville lämna några ord innan du går härifrån. Både ris och ros är välkommet! Saknar du något? Önska gärna, så ska vi se vad jag kan hitta på.

I'd be very happy if you left me a word or two before you leave. Feel free to suggest projects or idées on how to make the blog better.